לכניסה לאתר החברה- יש ללחוץ על הקישור

סקניה נוסדה ב- 1891. מאז היא בנתה וסיפקה יותר מ- 1.4 מיליון משאיות ואוטובוסים שיועדו לעבודה כבדה

כיום סקניה היא אחת מהיצרנים המובילים של משאיות כבדות ואוטובוסים. סקניה גם מייצרת מנועים לתעשייה וספנות. בשונה מהמתחרים, החברה מאז ומתמיד מיקדה את המשאבים בפיתוח לסגמנט הרכבים הכבדים.

המיקוד של סקניה במנועים חסכוניים ובבנייה מודולארית בא לידי ביטוי בכך שלאורך שבעה עשורים, סקניה מציגה רווח בכל שנה, גם בתקופות מיתון.

כרכרות ממונעות: חדשנות טכנולוגית בשנת 1900

*כבר בתחילת המאה ה- 20 חברת "סודרטלג" הפכה לרווחית מאוד בעסקי בניית הקרונות. לחברה היו לקוחות גדולים כגון חברת הרכבות השבדית והחשמלית של סטוקהולם. אבל האטה בביקושים לעומת היצע גבוה הפיל את החברה בשנת 1908. בצעד נואש לאותה תקופה היא פנתה לשוק הקטן של ייצור מנועים ומכוניות. הידע ברכבים ממונעים כבר היה קיים בחברה, כשבתקופת הצמיחה של החברה, מייסד החברה פיטר פטרסון העסיק מהנדס מיוחד שיתכנן מנועים – ו"כרכרות ממונעות". ב- 1897, המודל הראשון של מכונית שבדית כבר היה קיים, אבל עדיין לא היה מושלם מספיק כדי לצאת לשוק.


ב-1903 התקבלה ההזמנה הראשונה לרכב ממונע לצורך בחינה של פסי רכבת – עם מנוע 3.5 כוחות סוס בצילינדר אחד. ב-1907 התקבלה ההחלטה לפתח מנוע חדש ולהקים מפעל לשם כך, למרות שעדיין לא היה ביקוש מסחרי. זה היה המהלך האחרון של פיטר פטרסון שפרש ונפטר בשנה לאחר מכן. היעד של החברה לשנה הראשונה היה מכירה של 50 רכבים – בסוף השנה נמכרו רק 5 משאיות ו-7 מכוניות. זאת למרות שהחברה זכתה בתואר משאית השנה בתחרות בינלאומית.

1910 - מאופניים למשאיות


כבר בתחילת העשור חברת סקניה רוכשת את הפעילות של חברת "סודרטלג" הכושלת.סקניה עסקה עד לאותו זמן בייצור אופניים ועשתה צעדים ראשונים מוצלחים בייצור מכוניות. הוקמה חברה משותפת חדשה שהתמקדה אך ורק בייצור רכבים ומנועים, וכל הפעילויות האחרות הופסקו בהדרגה. הצמיחה הייתה מהירה וב-1915 החברה מכרה 76 מכוניות ו- 74 משאיות – עם יצוא משמעותי לרוסיה. מלחמת העולם הראשונה עצרה את הייצוא – אבל יצרה הזמנות רבות מצד הצבא השבדי. לאחר המלחמה אינפלציה ומיתון משמעותי הכניסו את החברה לסחרור מסוכן.

1920 – בונים על מנוע חסכוני ואמין

המכירות ירדו, הפיתוח האט, דגמים נהיו מיושנים, ההנהלה התפטרה והחברה צברה חובות והייתה על סף סגירה . האור היחיד בשנות האפלה היה המנוע האמין שהחברה פיתחה בעשור הקודם, ועדיין היה חדשני גם בשנות ה- 20. על בסיס המנוע הותיק, פותחו דגמים ייחודיים יחד עם חברת הדואר השבדית של רכב בעל עבירות בדרכים מושלגות. הזמנה נוספת מחברת משלוחים למנוע ימי – עודדה הקמה של פעילות גם בתחום הספנות.

המהנדס האגדי של סקניה, אוגוסט נילסון, פיתח קרבורטור חדש, אשר שיפר בצורה משמעותית את צריכת הדלק של המנועים. בשנה לאחר מכן הוא פיתח מנוע ארבע צילנדרים שייצר 60 כוחות סוס בזכות תזמון מדויק מאוד של שריפת תערובת של בנזול-אלכוהול.

מאותו שלב החברה ניצלה ואף צמחה במהירות, ללא סיוע מצד המשקיעים. עד סוף שנות ה- 20´ החברה הציגה צמיחה מטאורית, וכל חובות העבר כוסו.


אחרי 1940 – ייעול ומלחמה


בתחילת שנות ה- 40, החברה הוציאה לפועל אסטרטגיה לייעול וכניסה לשוק הפרטי. מהנדסים בכירים גויסו לחברה לטיפול במגזרים השונים. מלחמת העולם השניה עצרה את התוכניות, אבל במהלכה היא סיפקה רכבים לצבא השבדי, וגם טנקים, נגמשי"ם ורכבי 4X4.
ב- 1954 ייצרה החברה את משאית הריג´נט והיא הפכה במהירות למשאית הדגל – כשהיא מוכרת 1,800 משאיות באותה שנה.
בשנות ה- 60, הקימה סקניה מפעלים בברזיל ובהולנד, והחליטה לייצר את ל הרכיבים בעצמה. נרכשה חברת ייצור הקבינות, בי-ג´י.
בשנות ה- 70 סקניה התבססה בשוק המשאיות הארוכות בזכות מנוע 14 ליטר, 350 כוחות סוס, V8, אשר ייצר את העוצמה הגבוהה ביותר מבין כל המנועים באירופה. עוצמה שלא באה על חשבון חסכון. המנועים הציגו אריכות חיים, ומשיכה חזקה במהירויות נמוכות ששיפרה את נוחות הנהיגה והקטינה את רמות הרעש.

שנות ה- 80 - משאיות בהתאמה אישית


סקניה המשיכה לדבוק בגישה המודולארית שאפשרה לייצר מגוון של קבינות בהתאמה. בעיקרון, 3 דגמים של קבינות הוחלפו במערכת מודולארית אחת. כתוצאה מכך, לקוחות קיבלו מגוון גדול יותר – בזמן שהחסכון בייצור פלטות המתכת גדל. 

ב- 1989 משאית סדרה 3 החדשה זכתה בתואר משאית השנה. גם בסדרה זאת היה ניתן לייצר משאית לפי הזמנה, על פי השיטה המודולארית: באמצעות המפיץ הלקוח יכול להגדיר דרישות אישיות, ולתכן רכיב אחר רכיב את המשאית הרצויה לו.
בשנות ה- 90´ סקניה כבר מכרה 50,000 משאיות בשנה, והחברה עברה למערכת ייצור גלובלית, אשר התאימה כמו כפפה לשיטת הייצור המודולוארית.

שנות ה- 2000 – הנהג במרכז


בשנת 2003, יזמה סקניה עם האיחוד האירופי את תחרות "הנהג הצעיר". התחרות הגדולה ביותר לנהגי משאיות באירופה, אשר מושכת 6,000 מתחרים.

עד היום סקניה ממשיכה להיות רווחית, לספק מנועים מתקדמים וחסכוניים, לדאוג לנוחות הנהג ולגרוף פרסי "משאית השנה".